THE BUSINESS - INTERVIEW

Molnár Judittal, az OTP Travel ügyvezetőjével és a Magyar Utazási Irodák Szövetségének elnökével klasszikus interjút terveztünk. Az OTP Travel aktuális helyzete, az új desztinációk és tervek a közel és távoli jövőt illetően és Judit személyes és szakmai tapasztalatai, utazásai lettek volna a kérdések tárgyai. Az élet azonban közbeszólt a világjárvány uralta helyzetben, így inkább az égető aktuális feladatokra koncentráltunk és elsősorban a MUISZ elnöki teendőivel kapcsolatban tettük ezt.
– Nagyot fordult a világ, amely a szakmát alapvetően rázta meg az utóbbi hónapokban – a feladataid is teljesen mások, mint egy alaphelyzetben?
- Igen, abszolút. Amikor a karantén alatt a barátaim azzal hívtak fel, hogy most biztosan pihenhetsz, azt válaszoltam nekik, hogy épp ellenkezőleg, most a korábbiakhoz képest is több munkám van. Sokat dolgoztam az elmúlt hónapokban, mert a MUISZ elnökeként folyamatosan részt vettem az MTÜ-vel való egyeztetéseken; a tárgyalások, az anyagok előkészítése rengeteg feladatot adott. Más kérdés, hogy a szakma szereplői számára mindez talán kevésbé látható, mindazonáltal a többi turisztikai szervezethez hasonlóan a MUISZ részéről is mindent megtettünk és megteszünk a helyzet javításáért.
– Mivel tud javítani az utazási irodai szektor helyzetén jelenleg a MUISZ?
– A szakma rendkívül nehéz helyzetbe került, teljes a bizonytalanság, különösen a pirossal jelölt országok 1-es kategóriába sorolásával. Ezért levelet írtunk a kormányzatnak, melyben a járulékfizetési kedvezmény és a kurzarbeit igénybevételének meghosszabbítását kértük a jövő év február 28-ig.
– Mit lehet addig is tenni a helyzet javításáért?
– Folyamatosan egyeztetünk jogszabályi kérdésekről is az MTÜ-vel. Fontos, hogy olyan jogszabályi környezetben tudjon működni a szakma, amely nem akadályozza, hanem támogatja a vállalkozók tevékenységét. A turizmusfejlesztési hozzájárulás témájában lobbiztunk, hogy azt csak a szolgáltatást közvetlenül nyújtónak kelljen megfizetnie és ne az értékesítési lánc minden szereplőjének. Ugyancsak felvetettük, hogy az utazási irodák is hozzájuthassanak kedvezményes kamatozású hitelekhez. Erre azért van szükség, mert jogszabály szerint az irodáknak vissza kell fizetniük az utasoknak a járvány miatt ellehetetlenült utazások árát, azonban azokkal az összegekkel nem rendelkeznek, ugyanis átutalták a szolgáltatásokat közvetlenül nyújtóknak (légitársaságok, hajótársaságok, szállodák), akik viszont maguknál tartották és nem fizették vissza azokat az irodáknak.

Pontosan ezért kezdeményeztük, hogy az utazási irodáknak legyen lehetőségük az ellehetetlenült utazások részvételi díjának visszatérítése helyett voucher kiadására. Figyelembe véve az EU erre vonatkozó álláspontját, a voucher rendelet kiadásra került oly módon, hogy az utasnak lehetősége van a pénz visszatérítése, vagy a voucher elfogadása közötti választásra. Ami mindenképpen pozitívum, hogy a rendelet alapján kiadott voucherek vagyoni biztosítékkal fedezettek.
Szükségesnek tartom a teljes árazás alkalmazásának jogszabályba foglalását, vagyis azt, hogy egyben és ne külön-külön tételekben adják meg az utazási irodák azokat az összegeket, amelyek kifizetése szükséges ahhoz, hogy az utas részt tudjon venni az utazáson. Ezt az intézkedést azért is fontosnak tartom, mert az utazási irodáknak mindent meg kell tenniük annak érdekében, hogy minél hitelesebbek legyenek a fogyasztók szemében.