
A légi forgalom bővülése szerte a világon iszonyú léptekkel halad és nehéz eldönteni, hogy ez a technikai fejlődés hozománya-e, vagy a repülési igény növekedése hajtja előre a légi közlekedés fejlődését. Minden esetre a forgalmi igényeket a repterek is folyamatos fejlesztésekkel igyekeznek kiszolgálni és ennek jegyében a távol-keletről érkezett az újabb elképesztő hír.
Ma, azaz június 30-n befejeződött a Daxing International Airport építkezése Pekingben. A légikikötő utas kapacitás tekintetében már most a világ legnagyobbika, ugyanis jelenlegi műszaki szintjén évi 72 millió utast és mintegy 620 ezer képes kiszolgálni. A repülőtérnek innentől a műszaki beüzemelése, átadása, illetve a próba-és tesztüzeme zajlik, élesben szeptember 30-án indul be rajta a forgalom.

A Peking belvárosától 46 kilométerre lévő légikikötő épülete egy tengeri csillagot formáz, alapterülete 1,4 millió négyzetméter. A gigantikus mennyiségű betont, acélt és egyéb szerkezeti elemeket felemésztő terminál a szó minden értelmében fantasztikus és valóban a 21. század fantasztikumát vonultatja fel formájában, belső kialakításában, vonalvezetésében, belső tereinek funkcionális és stílusjegyeiben egyaránt.
A beruházás már elodázhatatlan volt, mert a jelenlegi Pekingi Nemzetközi Repülőtér már nem volt képes a megnövekedett légi forgalmat kiszolgálni és mint az oly gyakori a világon, ilyen mértékű fejlesztése lehetetlen volt.
Az építkezést öt évvel ezelőtt kezdték el. A terminál, a futópályák és minden egyéb szükséges infrastruktúra helyigényére jellemző, hogy 11 falu 22 ezer lakóját költöztették odébb, hogy helyet biztosítsanak az óriási légikikötőnek.
A modern repülőteret már úgy tervezték, hogy az igények növekedésével a következő évtizedekben a kapacitását akár évi 100 millió utas kiszolgálására is bővíthető legyen. A légikikötő terminálja már most abban is világelső, hogy két szinten képes az induló és érkező gépeket és utasokat kiszolgálni.
(j.r.)


